Avada Car Dealer News

Mikel van Nimwegen en Danny Ruitenberg lanceerden tien jaar geleden Vuelandia, een b2b groothandel van reisproducten en travel booking software. Zeker in het begin werd het tweetal regelmatig neergezet als cowboys, maar tien jaar verder werken bijna alle gerenommeerde partijen samen met Vuelandia. Travelpro sprak met Mikel en Danny over veranderingen in de sector, loyaliteit, B2B en B2C.

Hebben jullie verandering gezien in de reissector in de afgelopen tien jaar?

Mikel: “Zoals ik al eerder benoemde, vind ik de reissector niet op alle vlakken progressief genoeg. Wij hebben hier in Hoofddorp bijvoorbeeld een ZRA werken, zoiets hoor je nog niet vaak. Ik denk dat je meer naar een Facility Center toe moet waarmee je verschillende partijen kan faciliteren. In Duitsland heb je dat al, in Nederland nog niet. Iedereen blijft een beetje op z’n eigen eilandje zitten. Dat is voor ons soms wel moeilijk, want wij willen continu mee veranderen. Ik moet wel zeggen dat het na Corona langzaam een beetje begint te veranderen, en dat er beweging komt. Er blijven partijen achteroverleunen, maar er zijn er ook zat die zijn gaan kijken wat ze moesten veranderen voor de toekomst. Die komen ook bij ons. Ze vragen ons hoe wij het zien en hoe we elkaar kunnen versterken.”

Als iemand nog niet samenwerkt met Vuelandia, waarom moet je dat volgens jullie dan alsnog gaan doen?

Mikel: “Ik begrijp het niet wanneer partijen nog niet met ons samenwerken. We staan altijd open voor een gesprek. We zijn super onafhankelijk, we hebben alle producten en diensten die iemand nodig heeft om reizen te verkopen, dus wat zou een reden kunnen zijn om niet met ons samen te werken? Ik weet het niet. Verandering is moeilijk. Maar sommige partijen willen gewoon niet veranderen denk ik.”

Ik vind het ergens wel te begrijpen dat je loyaal blijft aan een partner waar je al jaren mee samenwerkt.

Mikel: “Partijen die pretenderen B2B te zijn, maar uiteindelijk ook B2C verkopen, vind ik een no-brainer. Daar moet je niet bij aangesloten willen zijn. Die partijen zorgen ervoor dat je uiteindelijk je klant kwijtraakt, want je geeft hen de data van je klant(en) in handen. Als reisprofessional moet je daar absoluut goed op letten. Let maar eens op welke partijen die pretenderen B2B te zijn commercials uitzenden, die dus net zo graag direct aan de consument met hoge kortingen willen verkopen. Ik ga hier geen namen noemen, maar in een persoonlijk gesprek willen wij dat absoluut toelichten. De onafhankelijkheid die wij hebben naast SGR, SGRZ, ANVR en IATA, wat wil je nog meer?”

Wat is voor jullie dan de reden om jullie product niet B2C aan te bieden?

Danny: “We zijn volledig B2B ingericht en B2C is een hele andere tak van sport met heel andere processen. Daarnaast, het binnenhalen van B2C-boekingen ga je nooit winnen van de grote jongens en daar moet je miljoenen aan marketing in pompen. We zijn B2B ingericht en kunnen het ook heel makkelijk B2C gaan inrichten, maar dan moet je wel gevonden worden. Een B2C-organisatie heeft hele andere expertise nodig en structuur. Een goede OTA kan geen Afrika-product verkopen, terwijl onze partners dat wel goed kunnen. Wij faciliteren hen daarbij. Wij blijven dus B2B, onze kracht zit in B2B en wij geloven in de retail en andere reispartners.”

Lees hier het volledige interview in de nieuwste editie van Travelpro.

Bron: TravelPro